صادق چوبک(۱۳۷۷_۱۲۹۵)

در بوشهر زاده شد. پدرش تاجر بود، اما به دنبال شغل پدر نرفت و به کتاب روی آورد. در بوشهر و شیراز درس خواند و دوره کالج آمریکایی تهران را هم گذراند. در سال ۱۳۱۶ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. و همچنین سالها در شرکت نفت ایران در تهران کار کرد.

در آثار قلمی او رنگ و بوی جنوب به خوبی پیداست. او را هنرمندی صادق و سخت کوش و غیرتمند دانسته اند. 

اولین مجموعه داستانش را با نام «خیمه شب بازی» در سال ۱۳۲۴ منتشر کرد.در داستان های اولیه اش(خیمه شب بازی، چرا دریا طوفانی شد)، بیشتر به توصیف مناظر و نمایش روحیه ی افراد و بیان روابط شخصیت ها با یکدیگر پرداخته میشود و روی هم رفته بدیع و پر کشش است. در مجموعه ی "چرا دریا طوفانی شد"، خلاقیت هنری چوبک شکفته میشود.

رمان پر ماجرای "تنگسیر" که شهرت نویسنده ی آن را به اوج رسانید، بر اساس یک واقعه ی تاریخی بنا شده و خاطره ی مردی را باز می گوید که برای گرفتن حق خود سلاح به دست میگیرد. شاید چوبک خواسته است در این داستان،سرمشقی برای دلاوری بدهد و به مردم تنگسیر(اهالی تنگستان) بگوید که در برابر ستم هرگز نباید سر خم کنند.

داستان بلند دیگر چوبک "سنگ صبور" نام دارد که وقایع آن در سال ۱۳۱۳ ش، در یک خانه ی پر مستاجر واقع در شیراز میگذرد. اصل تنهایی، نه تنهایی فردی، بلکه تنهایی تمام شخصیت ها موضوع و مضمون اساسی سنگ صبور است.

دو مجموعه ی "چراغ آخر" و "روز اول قبر" در برگیرنده ی داستان های کوتاه دیگری است که به تازگی و نیرومندی داستان های اولیه او نیستند.


برفستان داستان ,چوبک ,دریا طوفانی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اخبار استان ها مرکز فرهنگی و هنری شماره 2 شیراز مرجع فایل های لایه باز Viviennegb00slr page کافه دانلود پوریا فایل مایگریشن اسکیلز دلنوشته ها